De waarde van duurder vliegen

Een aantal maanden geleden schreef ik over de ‘Prijs van goedkoop vliegen’. Daar vertelde ik over mijn ervaringen en frustraties rond ‘low-cost’ vliegtuigmaatschappijen. Als je het nog niet las, dit is het moment, want ondertussen deed ik nog wat meer ervaring op, en daarover schreef ik een vervolg artikel:

“Ta ta ta da, another right on time flight from Ryanair”, dat is het enige wat ik ook maar een klein beetje miste op onze vlucht naar Boedapest.


Budapest_reportage_wacca_reisblog_9

Niet dat ik daar een enorme fan van ben, maar het geeft wel een vorm van opluchting achter je vlucht. Plus, het wilt ook zeggen dat je effectief op tijd bent geland.

Zoals je al eerder kon lezen draaide Ryanair ons wederom een loer door de vluchturen aan te passen. We waren dus genoodzaakt om een alternatief te zoeken. We begonnen rond te zoeken, ervaringen van anderen te vragen, met vaak een wederkerend resultaat, Brussels Airlines was blijkbaar zeker de moeite om te proberen. En dat is het dan ook geworden.

The premium feeling

“Dus hoe is het dan geweest, was het nu waard om meer te betalen?” zal je nu waarschijnlijk denken. Rustig, we gaan het allemaal overlopen. Eerst, de positieve kant.

Het is de laatste jaren een zekere marketing trend geworden dat merken zich willen profileren als een “Premium”-merk. Een goed voorbeeld hiervan is Nespresso. Volgens de reclame campagne van Nespresso voelt iedereen zich een beetje een ster wanneer hij koffie drinkt in een verkooppunt van het merk. En ik moet toegeven, ze hebben gelijk. Als je hun winkel binnenstapt heb je echt het gevoel dat je meer bent dan een gewone klant. Velen vinden dit overbodig en fake, maar ik hou hier wel van.

When I come here I always feel like a star

Een ander groot voorbeeld, waar ik het één en ander van weet, is Apple. Mijn job draait er om, om de klanten net die premium-service te bieden, en geen computers aan de lopende band verkopen zoals in andere winkels.

Dit is net exact hetzelfde met een bedrijf als Brussels Airlines. Ze zijn daarvoor niet zoveel duurder of zoveel chiquer, maar door kleine dingen aan te pakken maken ze het verschil.

Een stewardess die uitstraalt dat ze haar job graag doet. Een huisstijl met een nette moderne kleuren keuze. Of een vliegtuig die niet volgeplakt is met reclame of advertenties. Het vliegtuig mag dan bijna exact hetzelfde zijn, toch heb je een veiliger en comfortabeler gevoel.

Communicatie, nog zo iets. Veel kost het niet om je reizigers op de hoogte te houden, maar het maakt wel een verschil. Uiteraard kan een vliegtuig eens 30 minuten vertraging oplopen en dat kan heel wat verschillende redenen hebben. Maar als je daar als passagier van op de hoogte bent, kan je je daar naar schikken, door bv. gebruik te maken van het supersnelle internet in de luchthaven van Boedapest.

Daar zouden nog wat meer bedrijven van kunnen leren…

Premium maar toch geen perfectie

Voor onze vlucht betaalden we een stuk meer, maar het bleef nog altijd binnen, wat wij noemen, betaalbaar. Nu weet ik niet of je, mits het betalen van een nog duurder ticket dan wij kochten, ook een evenredig betere ervaring krijgt (dat gaan we nu niet onmiddellijk testen), maar op het prijsniveau dat wij zaten was nog niet alles perfect.

Eén van mijn grootste frustraties van ‘low-cost’ was de reclame, de advertenties en de hard-selling. Dit is uiteraard een stuk minder bij Brussels Airlines, maar zeker niet onbestaand. Je zag bv. vaak posters met reclame voor hun premium-eerste-klasse-stoel. Langs de ene kant is het logisch dat een bedrijf reclame maakt voor een nieuw product, meer bekendheid wil krijgen, en uiteindelijk meer winst wil maken. Maar op het moment dat je op je vliegtuig stapt is het toch niet meer de bedoeling dat je van ticket wil veranderen? Of ben ik mis?

Een ander puntje dat ik zeker wil aanhalen heeft niet direct met ons te maken, maar wel met collega blogster Britta. Zij ging dezelfde periode als ons naar Boedapest, maar vertrok een dag later.

Rond de tijd dat wij waren aangekomen in ons appartement hoorden we dat zij de melding had gekregen dat haar ochtendvlucht gecanceld was. Gelukkig was er een andere vlucht gepland in de namiddag, maar de reden die Brussels Airlines gaf, gaf me een enorm Ryanair gevoel: “Het personeel was ziek”.

We weten natuurlijk niet wat er exact aan de hand was, en ik weet ook dat ziekte in een team of bedrijf voor heel was problemen kan zorgen. Maar situaties als dit waren net de reden dat we op zoek waren gegaan naar een andere en betere oplossing.

De service is niet het enige dat telt

Wat me opviel tijdens de laatste reis, is dat de service van het personeel niet het enige is wat je heen of terugreis kan maken of kraken. Een frustratie die er bijkwam, waar we voorheen nog niet eens aan gedacht hadden, is de locatie.

Ryanair vliegt voornamelijk vanaf Brussels South (Charleroi), en zit daardoor in een zeer moderne luchthaven. Brussels Airlines daarentegen is gelokaliseerd op Brussels Airport in Zaventem. Een oudere luchthaven waar er door de jaren heen, helemaal in Windows stijl, aan bijgebouwd is. Verschillende blokken, parkings, vertrekhallen, gates, wandelpaden, allemaal door elkaar, zonder duidelijke structuur. Parkings hebben drie verschillende namen, als je uit het vliegtuig stapt is het zeker nog 20 minuten stappen door gangen en langs trappen voor je aan de ‘baggage claim’ komt, en dan moet je nog aan je auto geraken.

Hier kan Brussels Airlines uiteraard helemaal niets aan doen, maar het is wel zeker een extra element waar je rekening kan mee houden bij je beslissing.

Conclusie

Mijn conclusie van het eerste artikel blijft gelden:

Op zich is er helemaal niets mis met het business plan van bedrijven zoals Ryanair. Je betaalt niet veel voor je vlucht, dus moet je er ook niet veel van verwachten.

Je betaalt niet veel, je krijgt niet veel. Je betaalt ‘iets’ meer, je krijgt ‘iets’ meer. En dan is het aan jezelf om te kiezen als je dat echt nodig hebt en als het die extra kostprijs waard is.

Voorlopig heb ik het gevoel dat ik er echt wel iets aan heb, aan die premium-waarde. Niet dat ik er bij alles zo over denk, ik ben namelijk een grote voorstander van ‘den Aldi of den Action’. Maar wanneer ik op reis ga, heb ik graag het gevoel van een beetje meer in de watten gelegd te worden.

Deze zomer hebben we opnieuw geboekt bij Brussels Airlines, en hopelijk blijft mijn mening dezelfde. Maar zoals iedereen weet, zo’n dingen kunnen snel veranderen.

En nu jullie, vinden jullie het waard om wat meer te betalen voor je vlucht? Of blijven de lage prijzen je overtuigen?

1 Comment

  1. In the end blijft het allemaal een persoonlijke keuze. Je weet wat je kan verwachten (of niet) bij Ryanair en je betaalt (of net niet) daar ook naar.
    Bij Brussels Airlines idem, al is het verhaal van de gecancelde vlucht wegens zieke crew een beetje bizar en eigenlijk niet oké.
    De vergelijking Ryanair en Action is nogal treffend gezien die producten meestal worden gemaakt in een fabriek waar meer dan eens mensonwaardige omstandigheden troef zijn en van de Ryanair medewerkers hoor je helaas vaak dezelfde dingen…

Submit a comment