Je vakantie boeken via airbnb: 4 Tips & Tricks

Zoals jullie wel al konden lezen zijn wij fan van airbnb. Je komt op unieke (vakantie)locaties, ontmoet locale mensen, en als je heel goed zoekt kan je in ware pareltjes overnachten. Wij maken er een sport van om betaalbare en unieke overnachtingen te boeken (zo sliepen wel al voor €55 / nacht in een appartement met privéstrand, voor €50 in een villa met tuin en zwembad, en boekten we voor deze zomer een villa met een privé-infinity pool). Er zitten dus prachtige pareltjes verstopt, maar meer en meer krijgen we vragen over het boeken met airbnb. Is het wel veilig? Hadden we nog geen slechte ervaringen? Waarop moet er gelet worden? Tegenwoordig hoor je af en toe wel eens een horrorverhaal, maar als je goed oplet is er eigenlijk niets om schrik van te hebben. Hieronder 4 tips voor een vlekkeloze airbnb-ervaring.


1. Tripple check de link waarnaar je surft

Tegenwoordig circuleert er op het internet een identieke kopie van airbnb. Je boekt je overnachting, maakt de betaling en voor je het weet ben je honderden euro’s kwijt zonder een overnachting. Het is opletten, maar het opletten is maar een weten en niet onoverkomelijk. Surf altijd zélf naar airbnb. Klik je op een link? Controlleer dan ook of de URL  de officiële ‘airbnb.be’ is. Het is technisch onmogelijk om een kopie van een website te maken met een identieke URL, dus je ziet meteen of je op de officiële website zit, of op de kopie van oplichters.

Voer de communicatie die je hebt met de host enkel en alleen via airbnb en geef hen je e-mailadres niet door. Indien je toch je e-mailadres gaf en je zo ook communicatie hebt met je host, klik dan nooit door op eventuele betaallinks. Alles – van boeking tot betaling – gebeurt via de website zelf. Je betaalt met je creditcard en het geld gaat naar airbnb. Pas 24 uur nadat je ingecheckt bent gaat het geld van airbnb naar de hosts.

Airbnb is dus wel degelijk veilig, het is gewoon een kwestie van verstandig te surfen. Controleer altijd de URL, geef geen e-mail adressen door en reageer niet op mails die vragen voor een overschrijving.

2. “This is an automated posting”

Een host kan jouw boeking annuleren, gelukkig gebeurt dit niet aan de lopende band. Eens je host de boeking annuleert komt er een automatische review die er uitziet als volgt: “The Reservation was cancelled x days before arrival. This is an automated posting.”. Eens ik dit bericht zie verschijnen laat ik het huis voor wat het is. Ik vind dat hosts hun taak serieus moeten opnemen en er alles aan moeten doen gemaakte reservaties gewoon door te laten gaan. Hij of zij is naar mijn mening dan niet echt betrouwbaar… Eens hij een annulering maakte zal hij er zichzelf ook niet van weerhouden dit in de toekomst te herhalen.

3. Minimum 1 review

Iets in mij durft geen huis of appartement te boeken zonder review. Je kan zien hoe lang de eigenaar al panden verhuurt op airbnb, vaak staan hun appartementen en huizen al 2 jaar te huur, zonder enige bezoeker. Ik vind dat merkwaardig. Het kan goed zijn dat er wel degelijk niets aan de hand is, en dat het moeilijk is om aan een eerste huurder te geraken. Toch durf ik het risico niet te nemen. Vandaar dat wij altijd boeken bij iets dat toch al minimum 1 review heeft.

Maar er zijn uitzonderingen op onze persoonlijke regel. Tijdens het zoeken van onze zomervakantie vond ik een appartement, dat effectief gloednieuw was op airbnb. Er was een heel uitgebreide omschrijving van het pand, de foto’s waren mooi en duidelijk en de eigenares was nog maar 2 maand lid van airbnb. Toen ik haar kalender bekeek zag ik dat ze al heel wat boekingen had voor de komende maanden. Panden zoals deze zou ik wel vertrouwen. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van hoe professioneel een host zich gedraagt…

4. Maar ook niet teveel reviews…

Wij boekten eigenlijk altijd appartementen of huizen die nog niet zo lang online staan en waar maar 1, 2 of 3 reviews op staan. Eigenaars weten dat vele boekers rekening houden met het vorige puntje dat ik aanhaalde en dat reviews essentieel zijn voor een vlotte verhuring van hun pand. Dé manier om in het begin vlot verhuurders te krijgen is het pand een klein beetje onder de marktwaarde te verhuren. Hieronder wat persoonlijke voorbeelden:

  • Appartement in Boedapest: Wij waren het vierde koppel die via airbnb het appartement huurden en betaalden €35 / nacht. Vandaag heeft ze het appartement al aan 56 mensen verhuurd en is de startprijs €45 / nacht.
  • Huisje in Toscane: Wij waren het vijfde koppel die via airbnb het huisje huurden en betaalden €50 / nacht (in het hoogseizoen). Vandaag is het huisje al aan 20 mensen verhuurd geweest en is de startprijs €65 / nacht (laagseizoen).

De prijzen zijn niet extreem veel gestegen, maar de tendens is opvallend. Moet je nu echt zoeken naar een overnachting met reviews, maar net niet teveel? Neen, het is geen rocket science, het is maar een weten… Voor beide overnachtingen die ik beschreef zou ik ook de huidige prijs betalen, want ze waren het allebei meer dan waard!

 

Voor alle duidelijkheid, dit is geen gesponsorde post, gewoon een post vol zaken die wij ondervonden hebben en nu willen delen ;). Zijn er nog tips die we vergaten? Of zaken waar jullie ook altijd rekening mee houden?

Volg ons op Facebook Volg ons op instagram

10 Comments

  1. Dat zijn ook zo’n beetje de dingen waar wij meestal op letten. Wat ik meestal ook links laat liggen zijn de appartementen die duidelijk een ‘verhuurappartement’ zijn, die het hele jaar door verhuurd worden via AirBnb. Voor die locaties vind ik de kritiek van oneerlijke concurrentie voor échte BnB’s ergens wel terecht. Ik vind het trouwens leuker om ergens te logeren in een echte thuis van iemand die ook net op reis is, of iemand die een extra kamer vrij heeft.
    Grappig wel, bij AirBnb’den ook in Budapest en hadden ook zo’n binnenkoer!

    • Ja, daarin heb je volledig gelijk! Waaraan ik nog een grotere hekel heb, zijn die appartementen in resorts en dergelijke, hoort wat mij betreft helemaal niet thuis op airbnb…

  2. Puntje twee heb ik mij al dikwijls afgevraagd: of het ook bij een annulatie door de huurder zo zou worden vermeld, of niet. Maar wel goed dat je het zo kan zien, inderdaad!
    Damn, ik wist niet dat er een kopie van airbnb circuleerde. Volgende keer toch maar die url tripplechecken ;-)
    De reviews op Airbnb vind ik niet altijd even betrouwbaar. Zeker niet als je bij mensen thuis overnacht (dus een kamer huurt ipv een heel appartement of huis). Dan kan je je slaapplek niet gaan afkraken omdat je immers bij die mensen thuis hebt overnacht en met hen aan tafel hebt gezeten enzovoorts. Heb ik zelf aan den lijve ondervonden, dat je dan minder snel negatieve commentaar wil geven. Sindsdien huren we trouwens enkel een appartement, we zijn niet zo’n socializers…
    Ik logeer persoonlijk liever in verhuurappartementen (op de opmerking hierboven) dan in mensen hun eigen huis. Opnieuw vind ik het dan namelijk moeilijker om een eerlijke review te geven en ik kan me voorstellen dat ik hierin niet de enige ben. Bovendien loopt de communicatie dan niet altijd even vlot om dat de verhuurder zelf er natuurlijk niet is en alles via iemand anders moet lopen. Toegegeven, dan gaat het hele Airbnb-concept verloren!

    • Ik heb het even opgezocht, en als een huurder annuleert wordt dat niet gemeld. Een automated posting gebeurt dus enkel indien een host zijn verblijfplaats annuleert.

      Inderdaad, bij airbnb een review plaatsen is altijd een beetje dubbel. Je had nauwer contact met de host, dus je wil die nu ook niet de dupe maken. Ook al moet je de reviews met een korreltje zout nemen, toch vind ik het belangrijk dat ze er zijn. Het is een bewijs dat het er relatief oké is, en dat het niet een of andere online scam is…

      Ik was in mijn vorige reactie dan misschien niet volledig duidelijk. Wij sliepen nog nooit bij andere mensen, en voor mij hoeft dit ook niet meteen. Op vakantie geniet ik wel van mijn vrijheid en privacy (net daarom dat wij een huisje boven een hotel verkiezen). Wel sliepen we al vaak bij vakantieverblijven van een local, die zijn huis te huur zet de dagen dat zij er niet zijn. Dit verkies ik boven een overnachting in een vakantiepark die te huur gesteld wordt via airbnb. In mijn ogen is er op dat gebied nog een verschil. De ene persoon heeft voor zichzelf een vakantiehuis gekocht, en om de lege momenten te vullen verhuurt hij het. De andere persoon heeft (een) vakantiehuis(zen) gekocht, en om belastingsontduiking te doen verhuurt hij het op airbnb. In mijn ogen is dit nog steeds iets anders, wat niet wegneemt dat ik een huis in de tweede situatie niet zou huren. Er zijn gewoon duidelijke regels nodig. Al hoop ik dat de eerste groep op termijn gewoon kan doordoen zoals nu…

  3. Bedankt voor de tips! Puntje vier ga ik zeker ook in het oog houden nu; daar lette ik tot nu toe helemaal niet op; nummertje 1 & 3 hield ik wel al rekening mee.

    Dat van die geannuleerde reservatie wist ik dan weer niet. Ik dacht dat dat ook was als de huurder annuleerde en hechtte er dus geen belang aan, maar ik heb het kunnen checken doordat ik jammer genoeg een weekendje heb moeten annuleren (we moesten onverwachts naar een begrafenis in België) en dat staat effectief niet bij de reviews.
    Eén zo’n annulatie lijkt mij op zich nog niet problematisch; iedereen kan wel eens onverwacht iets tegenkomen, waardoor het toch niet gaat. Ik zou het vb. ook jammer vinden, gesteld dat het bij de huurder zichtbaar zou zijn, dat een potentiële verhuurder mij niet meer zou willen omdat ik nu één keer een verblijf geannuleerd heb (en daar een goede reden voor had). Als het natuurlijk vaker gebeurt, zou ik het ook niet meer vertrouwen.

    • Moest er een annulatie zijn waarop de verhuurder reageert en heel eerlijk uitlegt waarom de overnachting geannuleerd is (wat kan en airbnb zelfs aanraadt aan verhuurders), dan zou ik het nog durven vertrouwen. Helaas nog nooit een automated posting tegengekomen met een reactie op… Als het dan zelfs de enige ‘review’ is dat er op staat, ervaar ik het persoonlijk als compleet als onvertrouwbaar… Maar gelukkig voor die verhuurders dat er nog steeds mensen bij hen durven boeken, anders zouden velen hun boeken mogen sluiten ;)

  4. Pingback: Reads | ☁
  5. Liefde voor Airbnb. Ik sliep goedkoop in mijn favoriete wijk in New York, had een geweldige host in Barcelona en hopelijk gaat mijn derde keer – volgende week in Utrecht – mij net zo goed bevallen. Handige tips ook! Vooral dat van dat aantal reviews!

  6. Airbnb is niet gunstig voor de reiziger. Ik heb 2x een hotel geboekt in Thailand via Airbnb, in december 2015 en januari 2016.
    Wat blijkt Airbnb rekent enorm veel kosten aan voor de reservatie. Voor 8 nachten werd er mij meer dan 80 Euro aangerekend op de overnachtingen, dit was eigenlijk meer dan de prijs van 1 overnachting in dat hotel.
    Bij de 2de boeking had ik aan 40 Euro bijkomende kosten (10%) van de totale prijs!!!
    Na de booking kreeg ik pas de echte naam van het hotel. Blijkt dat deze 2 hotels ook konden geboekt worden via “booking.com” , “hotel.com” en ook op “agoda.com”. Al deze sites ZONDER KOSTEN!!
    Ik heb met de hoteliers gesproken en zij betalen ook nog eens een percentage aan Airbnb, tenminste dat wordt automatisch afgehouden van het gestorte bedrag.
    Verder wordt het bedrag direct van de creditcard gedebiteerd, bij booking.com wordt dat pas gedaan aan de receptie van het hotel.

    Voor mij en elk geval nooit meer een reservering met Airbnb.

    Mvg,

    Stefan Debecker

    • Ik zou het niet veralgemenen. Airbnb kan interessant zijn, alleen niet voor iedereen of overal. Het is een platform dat zich niet naar de hotelmarkt richt, wel naar het verhuur van privéwoningen / appartementen. Als je een hotel prefereert zou ik inderdaad nooit op airbnb kijken. Maar vandaag de dag blijft het – naar mijn mening – wel het beste platform om een appartement / woning te huren op vakantie. Dat Airbnb geld vraagt is logisch, ook booking.com laat geen hotels gratis adverteren (alleen ziet de consument hier niets van, aangezien dit tussen hotel & booking.com geregeld wordt). Airbnb en booking.com hebben een ander businessplan, maar in the end zal er altijd betaald worden voor het platform (en hiervoor zal de consument ook altijd een stukje bijdragen; zichtbaar of niet), anders kan het gewoon niet bestaan. In Kroatië hadden we een host die al jaren via booking.com adverteerde, en sinds kort was ze overgestapt naar airbnb. De samenwerking verloopt voor haar pakken vlotter, en haar woning wordt veel meer verhuurd (met tevreden huurders). Het klopt inderdaad dat airbnb het bedrag al van je rekening haalt, maar dat wordt pas doorgestort naar de verhuurder eens je ingecheckt bent.

Submit a comment